På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 4 2017, Årgang 31

(F.v) Lars Kleveland, Bengt E. Bengtsson og Kjetil Bergan fra TMHNO, sammen med innkjøpssjef Hege Gisti Mathisen og innkjøper Reidar Setnes i Hydro Aluminium Rolled Products AS Holmestrand.

Toyota Material Handling på lag med Hydro

Hydro Aluminium Rolled Products AS i Holmestrand har valgt Toyota Material Handling Norway som sin nye samarbeidspartner.

Tekst: Anna Lian

– Vi har hatt et meget godt samarbeid fra første dag med både de salgsansvarlige og de øvrige ansatte i Toyota. Det har vært en ryddig og god prosess med innføring av nye trucker. Det er vi veldig fornøyde med, og ser fram til et videre samarbeid, sier Reidar Setnes, innkjøper ved Hydro Aluminium i Holmestrand.

Avtalen inkluderer langtidsleie av 46 enheter, en kombinasjon av elektriske motvektstrucker, diesel motvektstrucker og internmaskiner. Setnes forteller at de valgte Toyota Material Handling etter en lang vurdering, rett og slett fordi de hadde det beste tilbudet på flere områder.

– Ikke minst gir dette oss et veldig løft på HMS-siden, og vi får også på plass den beste miljøteknologien som er tilgjengelig, sier han.

Takker for tilliten

Distriktssjef i Toyota Material Handling Vestfold-Telemark, Bengt E. Bengtsson, er svært fornøyd med å få levere en så stor ordre og takker for tilliten.

– Vi har hatt en fin dialog med Hydro hele veien, og begge parter har vært svært løsningsorienterte, sier Bengtsson.

HMS og miljø ble avgjørende

Bengtsson forteller at Hydro kom til dem med et stort fokus på HMS, og et ønske om å utvikle en moderne maskinpark med en sterk miljøprofil.

– Vår organisasjon er tilpasset en leveranse av denne størrelsen, og vi har et sortiment som gjør dette samarbeidet mulig. I maskinparken vi leverer, vil andelen elektriske maskiner være så høyt som 70 prosent, noe som er en betydelig økning i forhold til eksisterende maskinpark. Og de få dieseltruckene vi ender opp med tilfredsstiller selvsagt de nyeste miljøkravene, sier Bengtsson.

Sikkerhet i høysetet

I tillegg til miljøaspektet var sikkerhet svært viktig for Hydro. For å finne de beste løsningene har Toyota jobbet tett med brukere og truckansvarlige hos kunden.

– Vi har hatt mange gode møter hvor vi har jobbet med spesifikasjoner. Det har resultert i en framtidsrettet maskinpark med blant annet varsellys, markeringslys og ryggekamera på de fleste maskinene. I tillegg er flåtestyringssystemet Toyota I_Site installert på alle trucker, noe som i tillegg til forbedret effektivitet, også gir økt sikkerhet, sier Bengtsson.

Les mer om I_Site

Egne serviceteknikere

TMHNO vil disponere eget verksted inne på fabrikkens område, som vil sysselsette to faste stasjonerte serviceteknikere fra TMHNO på dagtid.

Distriktssjefen er også glad for å jobbe med en stor aktør med mange felles verdier.

– I Toyota har vi noe som heter ”The Toyota Way” som blant annet innebærer at vi alltid streber etter å forbedre oss. Det tror vi kommer kundene våre til gode i form av en ydmykhet for oppgaven, og at vi alltid fortsetter å lete etter de beste løsningene. Det vil vi selvsagt også gjøre for Hydro, og vi ser fram til samarbeidet, sier han.

Aleksander Ulseth Helgeby i Toyota Material Handling Norway

Noen ganger er det like lurt å kjøpe brukt

Vi håndplukker de beste brukttruckene for deg – se etter vårt ”approved used”-stempel.

Tekst: Anna Lian – Foto: Øystein Hermstad

Hvis du trenger en reservetruck for å utføre spesifikke oppgaver av og til, eller det haster med å få på plass ekstra krefter, kan det være greit å kjøpe en brukt truck.

– Det er flere fordeler med å kjøpe brukt. Det er selvsagt rimeligere, slik at du binder opp mindre kapital, og i tillegg er maskinen tilgjengelig nesten umiddelbart siden vi har de fleste maskiner på lager, forteller Aleksander Ulseth Helgeby i Toyota Material Handling.

Trygg brukthandel

Våre sertifiserte Toyota-teknikere går gjennom alle brukte trucker, og klargjør dem med originale reservedeler – vi kaller det ”approved used”. Sammen med hyggelige priser, gjør det at du kan føle deg trygg på at du har gjort en god handel. – Alle våre trucker har gått gjennom en kontroll etter det vi kaller Toyota-standard. I tillegg krever vi at trucken skal ha blitt tatt vare på av en Toyota-tekniker gjennom hele livsløpet for å kunne få ”approved used”-stempelet. For oss er det viktig at produktet vi leverer ut er så bra som det kan være, sier Helgeby.

Stort utvalg

Vi har et stort utvalg av alle typer trucker tilgjengelig til en hver tid, slik at du enkelt kan finne en brukttruck som passer ditt behov – og ditt budsjett.

På vår nettside kan du søke blant flere hundre brukte maskiner, finn din brukttruck her

Bli med å revolusjonere e-handelen!

Hvert år arrangerer Toyota Material Handling Europe «Toyota Logistic Design Competition» for studenter innen design og logistikk. I årets konkurranse utfordrer Toyota deltakerne til å være med å revolusjonere logistikken innen e-handel.

Tekst: Louise Green

Årets designkonkurranse er basert på den klare trenden at vi som forbrukere handler mer og mer online. E-handel er på vei til å bli standarden, og hurtig levering har blitt en viktig forutsetning og prioritet. Dog er ikke sistnevnte faktor alltid like lett å få til i praksis på grunn av ulike utfordringer og flaskehalser knyttet til verdikjeden.

Toyota ønsker nå å utfordre designstudenter til å gå bort fra ideen om den tradisjonelle verdikjeden, og heller jobbe frem en hurtig, bærekraftig og revolusjonerende løsning som legger til rette for direkte levering. Spesielt ønskes fokus på optimalisering av den siste transportetappen frem til kunden. Vi oppfordrer alle deltakerne til å ha et fremtidsrettet fokus, med Toyotas rike historie og innovasjonsløsninger i bakhodet som inspirasjon.

«Da vi lanserte Toyota Logistic Design Competition (TLDC) for 4 år siden kunne vi ikke se for oss den store interessen som den ville generere blant europeiske studenter innen design. I dag har vi 3 deltakere fra de tidligere konkurransene som jobber hos vårt Design Center. Å ha en åpen og god dialog med unge designere er vår måte å kontinuerlig sikre oss tilgang til en verden full av nye ideer», sier Magnus Oliveira Andersson, Head of Design at Toyota Material Handling Europe.

Konkurransen er nå åpen for påmelding og det er mulig å melde på sitt bidrag frem til 22. oktober 2017. Alle europeiske studenter innen logistikk og design, inkludert de som fullfører sine grader i 2017, er inviterte til å delta i konkurransen og å være med i kampen om førstepremien på 5.000 euro. I tillegg vil vinnerne få sitt bidrag utstilt på CeMAT-messen 2018 i Hanover (Tyskland). Alle som ønsker å delta kan finne mer informasjon, samt melde seg på konkurransen på denne siden

Lykke til!

Bli med oss på Aqua Nor 15.-18. august

Vi deltar selvsagt på Aqua Nor-messa i Trondheim i august, og håper å se deg der.

Tekst: Louise Green

Du finner oss i hall A, stand E-013. Her vil vi blant annet vise frem våre spesialtrucker som er skreddersydd for våte og korrosive miljøer. Kom gjerne innom oss for en truckprat - husk vi er aldri mer enn en garnlengde unna!

Åpningstider: Tirsdag-torsdag: kl 10-17
Fredag: kl 10-15

PS! Lyst på billett til messa? Ta kontakt på salg@no.toyota-industries.eu så ordner vi med adgang for hele messeperioden.

Vi ses i Trondheim!

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu