
Ny administrerende direktør
Toyota Material Handling Norway A/S skifter øverste sjef etter 16 år, men kundene skal være trygge på at Toyota skal fortsette å lede an utviklingen i bransjen – og at kundens beste stadig er det viktigste.
Tekst: Anna Lian
Etter 32 år i bedriften, og 16 år som administrerende direktør, overlot Tor Marius Dahl toppjobben til Lars Kleveland 1. januar i år. Kleveland, som kommer fra stillingen som salgsdirektør i samme organisasjon, forsikrer at kundene kan være trygge på at grunnfilosofien fortsatt vil ligge fast.
– Vi skal fortsette å ligge foran og utvikle oss, det ligger i Toyotas grunnprinsipper at vi mener vi alltid kan forbedre oss, sier Kleveland, som går på oppgaven med stor ydmykhet for jobben som er gjort av sin forgjenger.
Skal jobbe ved Europa-kontoret
– Tor Marius har lagt ned en svært stor innsats for firmaet, noe som gjør at vi har et godt utgangspunkt for videre vekst. Derfor er det veldig positivt at han fortsetter i en annen rolle i Toyota-konsernet, slik at vi kan fortsette å bruke hans kompetanse videre.
For etter å ha startet som organisasjonssjef i 1985, i det som den gang het Rishaug Maskin, og vært administrerende direktør siden 2001, går Tor Marius Dahl nå inn i en stilling som Director for Business Development ved Europa-kontoret.
– Jeg fant ut at det var nok i den stillingen jeg hadde, både for min egen del og for bedriftens del. Jeg var interessert i, og ønsket å gjøre noe annet, og da var dette god timing. Toyota Material Handling ønsker å styrke virksomheten når det gjelder motvektstrucker, og jeg skal jobbe med å øke salgsvolumet på det området, forteller Dahl.
Blitt en totalleverandør
Siden han startet i selskapet for over 30 år siden, har det vært en enorm utvikling både når det gjelder antall ansatte, omsetning og geografisk utstrekning. Og ikke minst – produktspekteret har blitt vesentlig større.
– Vi har fått til en solid vekst, og blitt en totalleverandør som kan betjene de fleste behov kundene våre har. Det er jeg stolt av, sier han.
Selv om Kleveland kommer til nærmest dekket bord, betyr ikke det at han har tenkt å slappe av i nyjobben.
– Overhodet ikke. Jeg er opptatt av å fortsette utviklingen. Toyota Material Handling skal være markedsleder og gå foran og sette standarden i bransjen. Selskapet er bygd opp på en nærhet til kunden, og vi skal fortsette i samme retning.
Lidenskap, humør og kvalitet
Den nye direktøren har tre stikkord han mener blir viktige i fortsettelsen.
– Det første er lidenskap. Vi jobber med en av verdens beste merkevarer, og det skal merkes hver eneste dag. I tillegg er jeg opptatt av humør. Det skal være trivelig for våre kunder å møte på en av våre ansatte, og vi skal også være en attraktiv arbeidsplass der vi gleder oss til å gå på jobb.
Det siste stikkordet er kanskje det aller viktigste, nemlig kvalitet. – Vi skal strebe etter det perfekte, samtidig som vi vet at det alltid er rom for forbedringer. Denne filosofien kalles Kaizen og er et av grunnprinsippene i Toyota som organisasjon. Vi jobber med å få det beste ut av alle, og alt det vi gjør skal komme kunden til gode, sier Kleveland.
Konkurransekraft for kunden
– Hvilke utfordringer ser du for deg i bransjen i årene framover?
– Norge er et høykostnadsland, så en av våre oppgaver er å hjelpe bedrifter å skape konkurransekraft og sikre at de overlever – også i framtida. Vi ser alltid etter hvordan vi kan gjøre kunden mer effektiv, sier Kleveland og forsikrer om at kundene ikke vil merke de store forandringene selv om toppsjefen byttes ut.
– Skiftet betyr ikke noe for kunden annet enn at de kan være trygge på at vi skal fortsette å utvikle oss slik vi alltid har gjort. Og at kunden kommer først – bestandig.