På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 1 2017, Årgang 31

Lars Kleveland tar over stafettpinnen fra Tor Marius Dahl

Ny administrerende direktør

Toyota Material Handling Norway A/S skifter øverste sjef etter 16 år, men kundene skal være trygge på at Toyota skal fortsette å lede an utviklingen i bransjen – og at kundens beste stadig er det viktigste.

Tekst: Anna Lian

Etter 32 år i bedriften, og 16 år som administrerende direktør, overlot Tor Marius Dahl toppjobben til Lars Kleveland 1. januar i år. Kleveland, som kommer fra stillingen som salgsdirektør i samme organisasjon, forsikrer at kundene kan være trygge på at grunnfilosofien fortsatt vil ligge fast.

– Vi skal fortsette å ligge foran og utvikle oss, det ligger i Toyotas grunnprinsipper at vi mener vi alltid kan forbedre oss, sier Kleveland, som går på oppgaven med stor ydmykhet for jobben som er gjort av sin forgjenger.

Skal jobbe ved Europa-kontoret

– Tor Marius har lagt ned en svært stor innsats for firmaet, noe som gjør at vi har et godt utgangspunkt for videre vekst. Derfor er det veldig positivt at han fortsetter i en annen rolle i Toyota-konsernet, slik at vi kan fortsette å bruke hans kompetanse videre.

For etter å ha startet som organisasjonssjef i 1985, i det som den gang het Rishaug Maskin, og vært administrerende direktør siden 2001, går Tor Marius Dahl nå inn i en stilling som Director for Business Development ved Europa-kontoret.

– Jeg fant ut at det var nok i den stillingen jeg hadde, både for min egen del og for bedriftens del. Jeg var interessert i, og ønsket å gjøre noe annet, og da var dette god timing. Toyota Material Handling ønsker å styrke virksomheten når det gjelder motvektstrucker, og jeg skal jobbe med å øke salgsvolumet på det området, forteller Dahl.

Blitt en totalleverandør

Siden han startet i selskapet for over 30 år siden, har det vært en enorm utvikling både når det gjelder antall ansatte, omsetning og geografisk utstrekning. Og ikke minst – produktspekteret har blitt vesentlig større.

– Vi har fått til en solid vekst, og blitt en totalleverandør som kan betjene de fleste behov kundene våre har. Det er jeg stolt av, sier han.

Selv om Kleveland kommer til nærmest dekket bord, betyr ikke det at han har tenkt å slappe av i nyjobben.

– Overhodet ikke. Jeg er opptatt av å fortsette utviklingen. Toyota Material Handling skal være markedsleder og gå foran og sette standarden i bransjen. Selskapet er bygd opp på en nærhet til kunden, og vi skal fortsette i samme retning.

Lidenskap, humør og kvalitet

Den nye direktøren har tre stikkord han mener blir viktige i fortsettelsen.

– Det første er lidenskap. Vi jobber med en av verdens beste merkevarer, og det skal merkes hver eneste dag. I tillegg er jeg opptatt av humør. Det skal være trivelig for våre kunder å møte på en av våre ansatte, og vi skal også være en attraktiv arbeidsplass der vi gleder oss til å gå på jobb.

Det siste stikkordet er kanskje det aller viktigste, nemlig kvalitet. – Vi skal strebe etter det perfekte, samtidig som vi vet at det alltid er rom for forbedringer. Denne filosofien kalles Kaizen og er et av grunnprinsippene i Toyota som organisasjon. Vi jobber med å få det beste ut av alle, og alt det vi gjør skal komme kunden til gode, sier Kleveland.

Konkurransekraft for kunden

– Hvilke utfordringer ser du for deg i bransjen i årene framover?

– Norge er et høykostnadsland, så en av våre oppgaver er å hjelpe bedrifter å skape konkurransekraft og sikre at de overlever – også i framtida. Vi ser alltid etter hvordan vi kan gjøre kunden mer effektiv, sier Kleveland og forsikrer om at kundene ikke vil merke de store forandringene selv om toppsjefen byttes ut.

– Skiftet betyr ikke noe for kunden annet enn at de kan være trygge på at vi skal fortsette å utvikle oss slik vi alltid har gjort. Og at kunden kommer først – bestandig.

Therese, Kristin, Kjetil og Laila ved hovedkontoret

Byttet data med palleløft

Uansett om du jobber på ”gulvet” eller sitter på et kontor – hos Toyota Material Handling er målet at alle ansatte skal ha truckføreropplæring.

Tekst: Anna Lian

– Alle som jobber her skal ha kunnskap om kjernevirksomheten vår, derfor ønsker vi at så mange som mulig av våre ansatte skal ha grunnleggende truckføreropplæring, forteller kursinstruktør hos Toyota Material Handling, Kjetil Martinussen.

Populært hos de ansatte

Denne gangen er det tre damer ved hovedkontoret i Trondheim som skal gjennom fire dager med truckføreropplæring, et såkalt T2-T5-kurs. Innkjøperne Kristin Krogstad og Laila Vik samt salgsstøtte Therese Aasgaard, er akkurat ferdig med to dager teori og gleder seg til å ta fatt på den praktiske delen av kurset.

– Dette var noe vi ønsket selv også. Det er fint å få det kompetansebeviset som dette kurset gir. Når jeg sitter og tar imot tilleggsbestillinger fra kundene våre er det veldig greit å vite hva du snakker om, forteller Kristin Krogstad.

En lærevillig Kristin kurses av kollega Kjetil

Må holde kjøringen ved like

De tre er enige om at inngående truckkunnskap kommer godt med på en arbeidsplass der det meste handler om nettopp truck. Og selv om de neppe kommer til å bytte ut fakturering og bestilling med løfting av paller på permanent basis, har truckføreropplæringen absolutt gitt mersmak.

– Utfordringen blir å holde kjøringen ved like i en travel arbeidsdag, men vi får prøve å ta oss noen turer ut av kontoret og kjøre litt innimellom, sier Therese Aasgaard.

Holder kurs året rundt

Toyota Material Handling holder truckførerkurs over hele landet – året rundt. Standardkurset T2-T5 går over fire dager, noe som gir deg kompetansebevis og mulighet til å gå rett i jobb etterpå – uten fadderordning.

Kjenner du noen som trenger sommerjobb? Dagskurset T1 (motoriserte lede- og skyvetrucker) gir den kompetansen du trenger for å gå rett i jobb på mindre lager.

Påmelding og mer informasjon om våre truckkurs

Stig Morten Hammernes bruker databordet daglig i varemottak frukt/grønt

Skreddersydde databord

Coop Norge Handel AS tok kontakt med Toyota Material Handling Norway AS da de hadde behov for en fleksibel løsning i forbindelse med registrering av varer, inn og ut av sine sentrallager. Behovet var beskrevet slik at løsningen i aller høyeste grad måtte være mobil for å kunne tas med til varene, hvor de var plassert ved ankomst.

Tekst: Stian Schjølberg, TMHNO

Coop er en av Norges største selskaper og omsetter for 45 milliarder per år. Coop Norge Handel AS håndterer varer for 1200 butikker gjennom 6 dagligvarekjeder.

Databord til Coop Norge Handel

Forenkler varemottaket

På lageret i Trondheim har de 204 trucker og 12 databord fra Toyota Material Handling Norway. – De mobile databordene som Toyota Material Handling Norway leverer til oss, forenkler og effektiviserer vår daglige drift, forteller Driftssjef, Eiendom CNHT Roger André Hansen Tømmervold i Coop Norge Handel Trondheim. – Sammen har vi kommet frem til en meget god løsning, som er enkel og effektiv å bruke. Størrelsen gjør at man kommer seg mellom pallene på oppstillingsplass, uten å bruke tid og ekstra plass på selve varemottaket. Vi har også fått utført flere spesialtilpasninger, for å kunne bruke databordene på fryserom, tilføyer Tømmervold.

Mobil løsning

Løsningen Toyota Material Handling Norway har laget, er et databord på hjul, som har plass til det Coop Norge Handel ønsket av hardware. I tillegg er databordet utstyrt med batterier og en omformer som gjør at man kan velge om man skal bruke 12, 24 eller 220 volt tilpasset utstyret som blir brukt.

Godt samarbeid

– Vi har hatt mange gode prosjekter med utvikling av tilpasset utstyr i samarbeid med Coop, forteller Serviceleder Sivert Vevik, hos Toyota Material Handling Norway. Blant annet en løsning for håndtering av tompaller og selvsagt dette databordet, som for øvrig har vært gjennom flere runder med tilpasninger over flere år.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu