På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 5 2015, Årgang 29

Staxio P-serien i ny og bedre utgave
– En gavepakke for bruker

Kraftigere, sikrere og mer brukervennlig. Det er stikkordene når TMHNO presenterer den nye utgaven av Staxio P-serien.

Tekst: Sara Husby, HvabeHager AS

– Den nye og forbedrede serien er en stor gavepakke. Den er konstruert på en smartere måte, med en kraftigere konstruksjon. Den er holdbar, som alle våre internmaskiner, men også mer sikker for bruker og mer produktiv. Kort sagt, Staxio P-serien er tatt til neste nivå.

Det sier produktsjef Bjørn Fjelnseth hos Toyota Material Handling Norway.

Markedsledende på høyde- og løftekapasitet

TMHNOs nye stablerserie med førerplattform er best i klassen på løftehøyder, hastigheter og restkapasiteter, noe som gjør den egnet for alle typer materialhåndtering. Enten det er å nå paller i 6 meters høyde, tilbakelegge lengre avstander, manøvrere i smale ganger eller på ujevnt underlag – den nye BT Staxio P-serien kommer til overalt.

– Staxio P-serien har en løftekapasitet som strekker seg fra 1,2 til 2 tonn, og er ledende i markedet på høyde- og løftekapasitet, forteller Fjelnseth.

Bjørn Fjelnseth, TMHNO.

Fra butikk til «Heavy Duty»

Serien, som leveres med BT Powerdrive og BT Powertrak som standard, finnes i fire utgaver: 120, 140, 160 og 200.

– De to minste egner seg for stabling på lager, i butikk etc. De to største, som løfter opptil 6 meter, er velegnet for mer «Heavy Duty». Det er proffutgavene, for å si det sånn. I tillegg finnes modellene 200D, som er en dobbeltstabler, og 200DN, som er en smalere dobbeltstabler. Med sistnevnte er det mulig å komme til så godt som overalt, så den har vi troa på, avslører Fjelnseth.

– Maskiner for fremtiden

Den nye BT Staxio P-serien har vekselstrøms (AC) drivmotor og likestrøms (DC) løftemotor, og er i følge produktsjef Fjelnseth maskiner for fremtiden:

– Truckene er så godt som lydløse, og under prøvekjøringen fikk vi oss en skikkelig wow-opplevelse. De nye Staxio P-truckene er dessuten klargjort for Li-Ion batterier, som er den nye standarden for batteri.

Lithium-Ion batterier er designet for hurtiglading, og kan lades fullt opp i løpet av en time. Et Li-Ion batteri kan redusere energiforbruket med 30 % om man ser på den totale ladesyklusen, fra opplading til utlading av batteriet.

– I praksis vil det si at det blir enklere å lade batteriet, samtidig som det er sikrere og mer brukervennlig, forklarer Fjelnseth.

Staxio P-serien kan også leveres med I_Site. for å sikre effektiv truck- og flåtestyring.

Forutsigbart: Faste månedlige utgifter er en av flere fordeler med langtidsleie av truck, påpeker Business Solution Manager Bertil Vedde i Toyota Material Handling Norway.

Ikke ta de tyngste løftene selv

Stadig flere bedrifter velger å leie trucker fremfor å eie. I dag er bortimot annenhver truck Toyota Material Handling leverer en leietruck.

Tekst: Anna Lian, HvabeHager AS

Enklere truckhold

– Årsaken til dette er at leie gir mer forutsigbare kostnader og et enklere truckhold. Du kan også få frigitt kapital til områder som gir større avkastning for bedriften. Samtidig blir det enklere å budsjettere og føre regnskap når du kan utgiftsføre leien direkte i resultatregnskapet, sier Business Solution Manager Bertil Vedde i Toyota Material Handling Norway.

Ved langtidsleie tar Toyota Material Handling på seg totalansvaret for truckparkens funksjon, drift og vedlikehold. Dermed kan du bruke både tid og ressurser på viktigere områder enn å administrere en truckpark. Leietiden har normalt en varighet på 3-7 år, hvor månedsleien normalt innbefatter: Avskrivning og renter, forebyggende service, vedlikehold, reservedeler, reisekostnader og forsikringer.

– Du trenger bare å forholde deg til én månedlig faktura for å holde en operativ truckpark. Dette gjør det lett å budsjettere, samtidig som det gir deg en bedre regnskapsoversikt, sier Vedde.

Norges største utleiepark

Å ha en ekstra truck stående til bruk ved driftsstans eller sesongtopper, er en kostbar gardering. Ved slike behov er korttidsleie av truck et betydelig rimeligere alternativ. Leieperioden kan være fra en dag eller to eller over en lengre periode. Alt etter ønsker og behov.

Toyota Material Handling er ledende innen truckutleie i Norge med en utleiepark på over 5000 trucker. Den omfatter alt fra interntrucker, dieseltrucker samt elektriske 3- og 4-hjulstrucker, innen de fleste vektklasser – fra 500 kg og oppover.

– Vi har alle typer kunder med alt fra én leietruck opp til flere hundre trucker. Ingen kunde er for liten eller for stor for oss, avslutter Vedde.

Fordeler ved en leieavtale

  1. Fleksibilitet: Vi tilpasser antall trucker til din bedrifts løpende behov.
  2. Forutsigbarhet: Du får bedre kostnadskontroll med forutsigbare månedlige truckkostnader.
  3. Enkelt vedlikehold: Vi tar oss av det løpende vedlikeholdet av truckparken.
  4. Enklere administrasjon: Alle kostnader dekkes av én faktura per måned.
  5. Frigjør kapital: En leieavtale gir deg mulighet til å fornye truckparken samtidig som du får frigitt kapital til mer strategiske områder innen bedriften.
  6. Bedre arbeidsmiljø: En moderne truckpark er bedre tilpasset dagens krav til miljø og brukervennlighet.
  7. Maksimal utnyttelse: Moderne trucker og løpende vedlikehold gir deg en truckpark som hele tiden er operativ.

Lærevillige lærlinger i Sarpsborg

Toyota Material Handling var til stede da omlag 200 elever, lærere og bedrifter møttes til den årlige Lærling- og rekrutteringsdagen for transport og logistikk i Sarpsborg.

Tekst: Anna Lian, HvabeHager AS

Arrangementet foregikk den 25. september og er et samarbeid mellom Norges Lastebileierforbund (NLF) , Nettbuss og Opplæringskontoret for service og samferdsel. Målet med dagen var å gi elever fra videregående skole informasjon om hvilke muligheter de har som lærlinger i yrkessjåfør- og logistikkfaget. For Toyota Material Handling er det å få komme ut og møte ungdommer både fint og viktig.

Fikk vise seg frem

– Ikke bare er det hyggelig å være ute og snakke med folk, men som en stor aktør i bransjen er det fint å kunne vise oss frem og være med på å befeste vår posisjon i markedet, sier Tom Dreyer, instruktør ved Toyota Material Handlings Truckskole.

På standen fikk ungdommene både teste trucken Toyota Material Handling hadde med, og de fikk informasjon om hvilke muligheter som finnes om de vurderer en arbeidskarriere innen logistikk.

– Det er jo ikke alle som vil bli truckførere, men det kan også hende at vi møter igjen disse ungdommene som lagersjefer eller innkjøpsansvarlige senere i karrieren. Da er det fint at de har litt innsikt i hva vi kan tilby, ikke minst viktigheten av truckføreropplæring, som vi er veldig opptatt av, sier Dreyer.

Truckføreropplæring er viktig.

– Gull verdt for elevene

I tillegg til truckstand fra Toyota Material Handling var det mulighet til å prøve seg i en lastebilsimulator fra NLF, prøvesitte vogntog og busser samt å få med seg flere spennende innlegg fra bedrifter som deltok.

– Dette er gull verdt for elevene. Det er veldig bra å komme seg ut av klasserommet og se hvilke muligheter bransjen har å by på, sier faglærer ved Vestby videregående skole, Harald Langbakke Olsen til logistikkfag.no.

Lærling- og rekrutteringsdagen er en årlig affære, og Dreyer ser ikke bort fra at Toyota Material Handling vil delta igjen neste år.

– Dette var en positiv opplevelse som vi gjerne gjentar, avslutter Dreyer med et smil.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu