På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 4 2015, Årgang 29

TMHNO sin virksomhet i Vestfold og Telemark samles i en region.

TMHNO styrker posisjonen i markedet

Et kompetansesenter for Vestfold og Telemark blir resultatet, når Toyota Material Handling til høsten slår sammen regionene Grenland og Sandefjord til én stor region.

Tekst: Sara Husby, HvabeHager AS

– Geografisk sett er dette veldig riktig. Ved å slå sammen regionene Grenland og Sandefjord til region Vestfold-Telemark, får vi samlet alt av kompetanse på ett sted. Det sier sjef for region Vestfold-Telemark, Kjetil Bergan, i TMHNO.

Alt under ett tak

I begynnelsen av september skal den nye storregionen, som plasseres på Raset Industriområde mellom Skien og Porsgrunn, være driftsklar. Før den tid er det mye som skal på plass. At det er verdt ventetiden, er Bergan ikke i tvil om.

– Om vi skrur sammen det her riktig, blir det et meget godt resultat for kunden. Vi får regionalt kundesenter, korttidsleieflåten og instruktører under ett og samme tak. Samtidig får vi frigjort stillinger, og på den måten kan selgere og serviceselgerne våre tilbringe mer tid ute i markedet hos kunden, forklarer han.

Raskere responstid

Region Vestfold-Telemark vil, med sine ca. 25 ansatte, bli en stor region i TMHNO-målestokk. For de omtrent 20 teknikerne betyr sammenslåingen at de kan være raskere på plass hos kunden.

– Etter sammenslåingen vil ikke teknikerne våre behøve å forholde seg til grenser på samme måte som før. Som en følge av det får vi raskere responstid og mer fleksibilitet. Om det oppstår problemer ute hos en kunde, vil de etter sammenslåingen kunne være raskere oppe og gå enn i dag. Vi har også en egen liftbil til å flytte maskiner med, sier Bergan.

Den nye regionen holder til på Raset 65.
Regionsjef Kjetil Bergan.

Det beste fra to verdener

Et av hovedmålene med sammenslåingen, er muligheten til å kunne være mer ute i markedet – og mindre på kontoret. At korttidsleieflåten samles er også et positivt aspekt ved sammenslåingen, og noe kunden vil kunne dra stor nytte av.

– Fra i høst av vil vi kunne dekke alle typer kunder, med nesten alle typer maskiner. Grenland-regionen har lenge vært kjent for sin store kompetanse på fremmedmerker, mens Sandefjord-regionen har unik kunnskap om våre egne merker. Gjennom sammenslåingen samler vi denne kompetansen, og det beste fra to verdener, sier Bergan.

– Møter fremtiden

Sammenslåingen er utelukkende positive nyheter for kundene. De vil fortsatt kunne forholde seg til de samme telefonnumrene, og mer eller mindre de samme kontaktpersonene som tidligere. Den nye regionen får i tillegg en egen truckførerinstruktør, som dekker både Vestfold og Telemark.

– TMHNO er store og sterke fra før, og nå blir vi enda bedre. Sammenslåingen er vår måte å møte fremtiden på, sier Bergan.

Bak f.v.: Audun Løhre, Asbjørn Seielstad og Torbjørn Seielstad, Gausdal Landhandleri. Foran f.v.: Lars Kleveland og Ole Staff, TMHNO.

En handel til 20 i stil på Rudshøgda

RUDSHØGDA: - Vi er jo litt stolte, da kan du skjønne, over at en landhandel kan slå på stortromma og kjøpe 20 motvektstrucker på en gang.

Tekst: Glenn Lund – Foto: Glenn Lund

Eier og tidligere MT-prisvinner Torbjørn Seielstad har riktignok trukket seg ut av den daglige driften i Gausdal Landhandleri, men 64-åringen er fortsatt aktiv i styre og stell og har ansvar for innkjøp av alt med "ratt og hjul" - med andre ord servicebiler, lastebiler og gaffeltrucker.

Siden oppstarten i Gausdal i mellomkrigstiden har Gausdal Landhandleri gradvis etablert seg som en av landets største kjedeuavhengige byggevareleverandør. Familiebedriften, som ble etablert av Torbjørns far og onkel - Torleif og Asbjørn Seielstad - hevder seg godt i konkurranse mot landsdekkende kjeder innen byggevaremarkedet. Året 2015 tegner til å bli et godt år. Kanskje man også for første gang passerer milliarden i omsetning.

– God fagkunnskap hos våre ansatte er definitivt en av hovedårsakene til suksessen vi opplever, samtidig som vi har en høy servicegrad og erfares som pålitelige og profesjonelle i markedet, mener daglig leder Audun Løhre. Bedriften er viden kjent for sin omfattende og gode distribusjonsløsning på Østlandet og har 38 lastebiler, hvorav 32 egeneide.

Stadig ekspansjon påvirker naturligvis også omsetningen i positiv retning. Gausdal Landhandleri har for øyeblikket 14 byggevarehus fra Jessheim i sør til Dombås i nord. De to siste inn i folden er byggevarehusene i Øyer og Ringebu som ble kjøpt av konkurrenten XL Bygg ved årsskiftet.

Langvarig samarbeid

Løhre og Seielstad er klar på at høy fagkompetanse alene ikke er nok, man må også fokusere på rasjonell drift. Og det er her innkjøpet av de nye Tonero-truckene kommer inn.

– Vi strever hele tiden etter å øke produktiviteten og effektiviteten i alle ledd. Når vi skal jobbe mer effektivt og rasjonelt, da må vi også optimalisere materiellet. Vi har samarbeidet med Toyota i nærmere 40 år, og beviset for at vi er godt fornøyd står stilt opp her, sier Seielstad og nikker i retning av truckene som står sirlig oppstilt utenfor Toyotas avdeling på Rudshøgda.

– Vi gleder oss til å ta i bruk de nye truckene. De ansatte gleder seg og det at vi blir mer effektive er noe også kundene våre vil dra fordel av, mener han.

Kan du si noe om hvorfor valget falt på Toyota?

– Som sagt har vi hatt et langt kunde-leverandør-forhold. Det er i hovedsak Toyota-trucker vi har kjøpt gjennom årene. Og erfaringen med truckene og servicenivået er god. Truckene har vist seg å være driftssikre med lite påkost, noe som er veldig viktig for oss. Ståtid på truckene koster. Vi sørger for mesteparten av servicen selv fra vårt verksted på Lillehammer, men når det har vært behov har responsen fra serviceavdelingen i Toyota vært rask og god. Det er viktig, understreker Seielstad.

Daglig leder Audun Løhre legger til at også brukernes stemmer har hatt betydning. - Deres innspill har veid tungt. Vi har mange fornøyde Toyota-brukere rundt om på varehusene og på hovedlageret, sier han.

Den store overrekkelsesdagen var 16. juni. Da overtok bedriften 20 diesel motvektstrucker av typen Tonero med løftekapasitet mellom 2 og 5 tonn. Truckene kommer til å fordeles rundt på fem varehus, samt varehus/hovedlager i Lillehammer.

Før bruk skal det monteres truckterminaler og scannere på truckene. – Vi har i flere år satset stort på IKT og å ha en papirløs lagerdrift, forteller Løhre.

Samspill mellom salg og service

Regionsjef Ole Staff ved Toyota Material Handlings avdeling på Rudshøgda kan naturligvis ikke skjule sin begeistring for storhandelen som kommer til å bli en av årets største enkeltleveranser av motvektstrucker i år - om ikke også den største.

Det er en enorm tillitserklæring og fryktelig moro, stråler Staff. Nå setter han sin lit til at serviceavdelingen følger opp.

– Når kunden har fått trucken er det i stor grad opp til oss å få de til å kjøpe truck av Toyota også neste gang, sier servicemekaniker Thomas Aspeslåen. 35-åringen, som har jobbet som truckmekaniker siden 2007, er blant de som i hovedsak vil følge opp truckene til Gausdal Landhandleri.

Servicemekaniker Thomas Aspeløen (f.v.) og servicesjef Tormod Nygaard ved Toyota Material Handlings avdeling på Rudshøgda.

– Samarbeidet mellom salg og service er tett. Å være der kunden er, med sterk lokal tilstedeværelse, er en helt sentral del av vår strategi. Totalt har vi 180 servicemekanikere rundt om i hele landet. Det setter oss i en unik posisjon i norsk sammenheng, mener Lars Kleveland, salgsdirektør i Toyota Material Handling Norway.

Fullstendig kursoversikt.

Full kontroll med ny påmeldingsportal

Nå er det blitt enklere å melde seg på truck- og kranførerkurs. Og kompetansebeviset? Det får du automatisk i posten.

Tekst: Sara Husby, HvabeHager AS

– Tidligere har de fleste meldt seg på via e-post eller telefon. Det tar tid, og dette er tid som instruktørene har mer lyst til å bruke på å holde kursene, sier Knut Nilssen hos Toyota Material Handling Norway (TMHNO).

Økt tilgjengelighet

Den nye påmeldingsportalen ble lansert i sommer. I tillegg til å øke tilgjengeligheten for kundene, samler portalen alt av relevant informasjon om de rundt 500 kursene TMHNO holder i løpet av et år. Fullstendig kursoversikt med startdato, sted, pris og ledige plasser gjør det enklere for kundene å selv melde seg på ønsket kurs.

Meld deg på kurs raskt og enkelt.
Se hvor kurset holdes.

Kompetansebeviset kommer i posten

Ved påmelding vil kursdeltakeren få bekreftelse på e-post/SMS, og etter fullført kurs mottar deltakeren automatisk sitt nye truck-/kranførerbevis.

– Portalen, som blir å finne på nettsidene våre, er knyttet opp mot Sentralregisteret for Sikkerhetsopplæring (SFS). Etter fullført kurs vil de utstede kompetansebevis, forklarer Nilssen.

4000 kursdeltakere i året

Nilssen er opptatt av at det skal være en sømløs prosess, og peker på økt brukervennlighet som det viktigste aspektet ved påmeldingsportalen.

– Brukervennlighet samt umiddelbar tilbakemelding. Portalen er åpen døgnet rundt, live oppdatert, forklarer han.

Påmeldingsportalen er oppe og går, men for de omtrent 4000 kursdeltakerne som kurses hos TMHNO hvert år vil det fortsatt være mulig å melde seg på via e-post / telefon om ønskelig.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu