På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 3 2015, Årgang 29

Bertil Vedde, leder for Business Solutions i Toyota Material Handling Norway (TMHNO).

De beste brukttruckene blir enda bedre

Toyota Material Handling har allerede landets største utvalg av brukttruck. Nå blir de beste truckene håndplukket, og solgt med kvalitetsstempelet «Approved Used».

Tekst: Sara Husby, HvabeHager AS – Foto: Øystein Eguene Hermstad

I den anledning lanserte vi nylig en ny nettportal for brukttruck. Gjennom denne nettportalen kan du som kunde med få tastetrykk søke frem akkurat den trucken som passer ditt firma. Det blir med andre ord enklere å manøvrere seg gjennom et større og bedre utvalg brukttruck.

– Kvalitetssikret

«Approved Used» er et europeisk fellesbegrep for brukte trucker av beste kvalitet. Truckene er håndplukket og leveres med garanti. Det er lagt enda mer vekt på oppussing, og samtlige brukttrucker blir nøye vurdert før de tildeles en egen tilstandsrapport. Truckene med best tilstandsgrad (1-3) får betegnelsen «Approved Used».

– Dette er kvalitetssikrede trucker, de fleste fra utleieflåten vår. Truckene er vedlikeholdt gjennom Toyota Material Handlings serviceapparat bestående av 180 serviceteknikere, fordelt på 127 servicepunkt, gjennom hele leieperioden. Disse truckene har i tillegg kun originaldeler, forklarer Bertil Vedde hos Toyota Material Handling.

12 000 brukte trucker

Før de er klare for salg, blir truckene vasket, lakket og sluttkontrollert, etter en nøye utviklet klassifiseringsbeskrivelse. Der tas det hensyn til batterikapasitet, årsmodell og så videre. I det de legges ut for salg er truckene søkbare. Du kan spesifisere søket, og dermed begrense resultatet etter prisklasse, årsmodell og mye mer.

– Toyota Material Handling har tilgang på over 12 000 brukte trucker i Europa. Det kunden trenger, finnes hos oss, fastslår Vedde.

Kjøp motvektstruck – få med jekketralle

Nye nettsider for brukttruck feires med kampanjeuker 18. mai – 14. juni. Alle som kjøper brukt motvektstruck i kampanjeperioden får med en jekketralle (verdi 6 000,–) på kjøpet. I tillegg har vi rabatt på serviceavtaler under hele perioden.

Traigo 80.

Modifiserte trucker for fiske- og oljeindustrien

Toyota Material Handling lanserte for en tid tilbake modifiserte trucker for fiske- og oljeindustrien. I følge produktsjef Kjell Einar Totsås er de passe store, stabile og sikre – i tillegg til at kundene kan velge versjon ut i fra hvor korrosivt og utsatt arbeidsmiljøet er.

Tekst: Mats Nordgård – Foto: Øystein Eguene Hermstad

Toyota Material Handling har tradisjonelt sett hatt en enda sterkere posisjon i fiskerinæringen enn de har i dag, også i Nord-Norge.

— Fra 2008 / 2009 og fram til i dag har vi vært gjennom et omfattende modellskifte, der Toyota Material Handling har fornyet mer enn 70 – 80 prosent av sortimentet. Å få nye produkter på markedet tar tid, og Toyota Material Handling ønsker ikke å gjøre modifiseringer av orginalmodellene før de er ute på markedet. Dette er hovedgrunnen til at vi har ligget litt i le en periode, sier produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway.

Totsås var tidligere i år på LofotFishing i Kabelvåg, og ble overrasket over besøket og interessen. Så hva kan Toyota Material Handling tilby med de nye fiskeritruckene?

Tonero 25.
Traigo 48.

Fabrikkene tar ansvar

— Vi har jobbet hardt med å tilby modifiseringene fiskeindustrien krever. Og dette har vi gjort på fabrikkene. Dette gir kundene en ekstra trygghet: Truckene er tilpasset et tøffere miljø og er produsert med Toyotas kvalitet (TPS*). I tillegg er fabrikkene med på garantiordningen, forteller han. Tidligere har man ofte laget lokale modifiseringer, der tilpasningene skjedde basert på kundens behov etter at truckene hadde kommet til Norge. Men når fabrikkene nå leverer disse spesialtilpasningene, vil de ta hele ansvaret dersom det skulle oppstå problemer.

Norge er det største markedet

Toyota Material Handling Norway er et heleid datterselskap av Toyota Industries Corporation (TICO), med ”søsterselskaper” i Europa, som også leverer gaffeltrucker til fisk- og sjømatnæringen. Norge er likevel det førende markedet, siden man er villig til å betale for modifiserte kvalitetstrucker med komfort. I fiskerinæringen i Norge er det stort sett elektriske trucker som gjelder, og her har TMHNO tenkt nytt.

GEOMET® overflatebehandling.
Styresylinderstrømpe (E20F).

— Innen to segmenter med elektrisk drevne trucker er de gamle modellene byttet ut og erstattet med helt nye. Dette er en naturlig prosess for å gi bedre komfort og være innovative i markedet.

— Det er to gode trucker med tanke på brukervennlighet og sikkerhet. Vi har et unikt system som heter SAS (System of Active Stability), som blant annet reduserer risikoen for velting i sving uten at det går ut over effektivitet og kjørbarhet. Fysisk størrelse var i fokus da Toyota Material Handling utviklet de nye modellene. Kundene trenger plass til varene samtidig som truckene bør ta så liten plass som mulig, forteller produktsjefen.

Gummibeskyttelse over ladekontakt.
Matte over hydraulikkmotor og pumpe.

Modifiseringene på fiskeritruckene handler i stor grad om å gjøre dem i stand til å takle saltet. Alle fiskeriversjonene har et knippe standardtilpasninger, som vanntett drivmotor og pumpemotor, antirustbehandlede maste- og gaffelvognruller og oljefylte løftesylindere. Man har også mulighet til å velge versjon med galvanisert chassis eller epoxylakkert chassis. Med disse følger pakker med tilleggsbeskyttelse som kan bestilles separat. Man har også mulighet til å tectylbehandle chassis før montering av trucken, samt tilleggsbeskyttelse av master, løftekjeder og hydraulikkoblinger.

«Min Truckpark» er en modul i Toyota I_Site som ikke krever Hardware montert på trucken eller i lokalet.

Kostnadskontroll ved hjelp av «Min Truckpark»

Reduser dine kostnader basert på informasjon fra Min Truckpark. Min Truckpark er det perfekte verktøyet for truckflåteansvarlige og logistikksjefer til å få en komplett oversikt over driftskostnadene. Alle detaljer du trenger for å ta de rette beslutningene er et klikk unna.

Tekst: Tone Harbakk, Aloha Designkontor AS

Brukergrensesnittet er utformet slik at det skal gi deg en rask, men nøyaktig oversikt over antall maskiner i truckflåten. Her finnes en komplett oversikt over antall trucker på dine ulike lokasjoner. Videre får du oversikt over serviceavtale pr. maskin, fullservice og forebyggende vedlikehold. Maskiner på langtidsleie og kortidsleie vises også, samt at du har full kontroll over hvor mange maskiner som er uten kontrakt.

Maskinliste over dine ulike lokasjoner.

Kostnader på detaljnivå

Her får du en komplett oversikt over kostnader pr. lokasjon. Antall maskiner, skadekostnadene for truckflåten og de totale kostnadene. Her er det mulighet for å ta ut detaljert informasjon om skadekostnader på deler, og skadekostnader forbundet med service. Du kan få en samlet oversikt, eller klikke deg inn på en enkelt maskin for å få en detaljert oversikt.

Kostnader pr. lokasjon.

Kostnader på maskinnivå.

Enkel eksportering

Min Truckpark krever ingen hardware montert hverken på trucken eller i lokalet. Det er ingen investering knyttet til oppstart av denne tjenesten. All informasjon eksporteres enkelt til Excel, eller til diagrammer, og du som truckflåteansvarlig får full kostnadskontroll over flåten. Med Min Truckpark kan du også automatisk få den informasjonen du ønsker deg direkte på e-post.

Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat eller et tilbud.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu