På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 2 2015, Årgang 29

Tonero-serien er kraftig og presis på alle bruksområder, og tar produktiviteten innen materialhåndtering opp til et høyere nivå.

Ny Tonero HST med økt kapasitet

Nå får du Tonero HST med kapasitet fra 1,5 til 3,5 tonn, tilgjengelig med både standardkabin og De Luxe-kabin. Som standard leveres den med TOYOTA Material Handlings eget sikkerhetssystem – SAS (System of Active Stability).

Tekst: Mats Nordgård – Kilde: Logistikk og Ledelse

Hirooki Fujiwara, styreformann i TOYOTA Material Handling Europe og Senior Managing Officer i moderselskapet TOYOTA Industries Corporation (TICO), har ett klart mål: Å bli størst i Europa.

Stor etterspørsel etter ny modell

TICO har lenge vært verdens største produsent av trucker, og produserte i 2013 intet mindre enn 190 000 stk. Markedsledende i både Asia og USA, men fortsatt bak Linde og Jungheinrich i Europa. En forutsetning for å kunne bli størst også i Europa, er at TOYOTA Material Handling kan tilby alle trucktypene som markedet etterspør. Hittil har Toyota hatt stor suksess med sin forbrenningsmotortruck Tonero, med konvensjonell hydrodynamisk (converter) drivlinje. Etter press fra både eksisterende og potensielle kunder er en tilsvarende modell produsert, men nå med hydrostatisk drift.

Tonero lineup

Diesel og propan

Tonero HST (Hydrostatic transmission) ble i starten tilbudt med løftekapasitet på 2 og 2,5 tonn. Nå kan den leveres i hele spennet fra 1,5 til 3,5 tonn kapasitet, både med diesel og propanmotor. Produksjonen for de to minste modellene starter i februar i år, og TOYOTA Material Handling har dermed modellene 8 FDF/FGF 15-18-20-25-30-35 med hydrostatisk drift.

Tonero HST er den eneste hydrostattrucken på markedet som er utstyrt med en motor som er 100 prosent utviklet for industriell bruk. Den har den samme industrimotoren på 36 kW som benyttes i convertertruckene. På tampen av 2012 ble denne modernisert og nedtunet med 1 kW for å imøtekomme det nye Steg IIIB-kravet for motorer mellom 37 og 56 kW, innført 1. januar 2013. Tonero HST er i utgangspunktet en ordinær Tonero, men med en helt annen drivlinje, samt muligheten til å velge blant flere pedalløsninger.

Toyotas industrimotorer sørger for hurtig akselerasjon, optimal energieffekt og enestående slitestyrke.

– Toyota eneste tilbyder

– Det betyr for eksempel at den blir tilgjengelig både med vår mestselgende standardkabin og med De Luxe-kabinen. Innvendig finner du igjen det behagelige armlenet, i kombinasjon med minispaker eller multifunksjonsspaker. Også HST-versjonen byr på integrert vektindikator hvor du bare trykker på knappen for å veie lasten. Negativ parkeringsbrems er også en opsjon på denne modellen, sier produktsjef Kjell Einar Totsås i TOYOTA Material Handling Norway AS.

Også på denne modellen vil brukerne kunne velge mellom tre forhåndsinnstilte ytelsesnivåer.

– Så vidt meg bekjent er Toyota de eneste som lar brukerne gjøre dette, selv på en hydrostatdrevet truck. På andre merker må dette gjøres av teknikere. Toyota er fortsatt alene om å tilby sikkerhetssystemet SAS (System of Active Stability).

H-P-S: hver enkelt fører kan tilpasse akselerasjon og automatisk bremseeffekt.

Norges mest solgte

TOYOTA Material Handling anser den konvensjonelle Tonero-trucken som sitt hovedprodukt. Normalt leverer de rundt 250 stk, fra 1,5 til 3,5 tonn, med hovedvekt på 2,5 til 3,5. Dette gjør Tonero til den mest solgte motvektstrucken i Norge.

– Den har konkurrert godt mot hydrostattrucker i en rekke sammenhenger, men samtidig er det helt klart at vi setter pris på å få den nye modellen. Begge fremtidsformene har sine klare fordeler: Hydrostat ved intensiv bruk med mye start og stopp, og converter ved lengre kjørestrekninger, sier Totsås.

Flere ønsker å leie fremfor å eie. Ikke minst for å frigjøre kapital til investeringer i bedriften, sier Bertil Vedde, leder for Business Solutions i TMHNO.

Toyota med full pakke

Utleie av Truck med fører blir et nytt tilskudd i porteføljen til Toyota Material Handling Norway denne våren.

Tekst: Glenn Lund , Moderne Transport – Foto: Glenn Lund

Toyota-organisasjonen har alliert seg med bemanningsselskaper som Adecco og Manpower og kommer til å tilby en landsdekkende "ferdigpakke" med truckutstyr og fører. Tilbudet sorterer under samme forretningsområdet som utleie, Business Solutions. Bertil Vedde, leder for forretningsområdet i Toyota Material Handling Norway, har stor tro på konseptet.

— Utleie med fører og truck er ikke ukjent for Toyota-organisasjonen. Vi har gjort det også tidligere, for eksempel i Oslo, men det er ikke et produkt vi har jobbet systematisk med og rendyrket tidligere, sier han og legger til at dette i sin tid var selve grunnideen til Stensrud Truck da firmaet ble etablert på slutten av 1960-tallet. Stensrud Truck ble som kjent kjøpt opp av Toyota Material Handling i fjor.

— Det er en trend at folk vil ha det enkelt. "One stop shopping" er i vinden, og kunden kan løse utfordringen med å skaffe truck og operatør med én telefonsamtale til oss. Det tror vi mange vil sette pris på, sier Vedde.

— I det hele tatt blir fleksibilitet stadig viktigere, og det å kunne ta unna sesongtopper med hjelp av innleide trucker har vært noe som har blitt mer vanlig. Det å tilby fører i tillegg, er et naturlig skritt videre, mener han. Ifølge Vedde skal også prisbildet ligge på konkurransedyktig nivå sammenlignet med å leie inn truck og fører separat.

Opp til ti tonn

Hva slags kompetanse kan dere tilby på førersiden og hvilke truckklasser satser dere på?

— Det er ikke noen fast operatørflåte, men erfarne prekvalifiserte truckførere som er registrert hos de bemanningsselskapene vi samarbeider med. Dette er dyktige truckførere med de beste skussmål, og som kan gå rett inn og gjøre en jobb fra første stund. Når det gjelder truckklasser fokuserer vi på trucker med løftekapasitet opp til ti tonn - det vil si at vi kan tilby fører til alt fra sniler til større motvektstrucker, forteller han.

Over tusen trucker

Den norske Toyota-organisasjonen har en utleieflåte innen korttidsleie på rundt 700 trucker og har i tillegg rundt 400 trucker på lager rundt om i Norge, det betyr at den totale truckparken Vedde & Co. disponerer til utleieformål er godt over tusen enheter.

— Når vi i tillegg kan lene oss tilbake på flere tusen trucker på kontinentet, ligger alt til rette for at vi finner et passende produkt til kundens behov, sier Vedde og smiler.

Økning i korttidsleie

Han kan fortelle at korttidsleie har en positiv trend både i Norge og Europa for øvrig. I Norge har Toyota Material Handling økt flåten med 15 prosent det siste halvannet året og melder om høy utnyttelse av flåten og økt etterspørsel.

— Fleksibilitet er en viktig årsak til veksten. Man har forutsigbarhet i forhold til kostnader til service, forsikring og vedlikehold, samtidig som man bestemmer leieperioden selv. Og ved en aktiv bruk av korttidsleie, for eksempel ved sesongtopper, kan man ha en så minimal fast flåte som mulig, sier Vedde.

Skreddersy truckparken med I_Site

Hvilken truck er dyrest i drift? Hvem er autorisert for å kjøre hvilken truck? Spørsmålene er gjerne mange, om antallet trucker er stort. Med Toyotas I_Site får du full oversikt, og kan skreddersy truckparken med enkle grep.

Tekst: Sara Husby, HvabeHager AS

I_Sites svært gode brukergrensesnitt gjør det enkelt for lager-/logistikksjef å enkelt finne alt av informasjon om sin truckpark, og å tilpasse bruken slik at det gagner både produktivitet, økonomi, sikkerhet og miljø.

En modul i I_Site er «Min truckpark», et verktøy laget for å gi en helhetlig kostnadsoversikt for truckflåteansvarlige.

Enkelt å sammenligne skadekostnad

«Min truckpark» er utformet for å gi en rask og enkel, men samtidig nøyaktig oversikt over antall maskiner i truckflåten. Du får en komplett oversikt over kostnader per lokasjon, med antall maskiner, skadekostnader for truckflåten samt de totale kostnadene. Du kan velge å få en samlet oversikt, eller klikke deg inn på en bestemt maskin for å få en mer detaljert oversikt.

Ved å bruke «Min truckpark» er det enkelt å sammenligne skadekostnad på de forskjellige truckene, og den som er truckflåteansvarlig kan finne ut nøyaktig hva en gitt truck koster i service, leie- og skadekostnader, fordelt på deler og arbeid. – Identifiserer utfordringer – Om en eller flere trucker koster mer enn forventet vil det være gunstig å se på hvorfor. Det kan være ujevnheter i gulvet, trange lokaler eller andre faktorer. I_Site hjelper deg med å identifisere disse utfordringene, forklarer Karim El-Kelish, hos Toyota.

«Min truckpark» krever ingen hardware, altså ingen fysisk montering på trucken. Opplysningene eksporteres enkelt til Excel, eller til diagrammer, og du som truckflåteansvarlig får full oversikt over flåten. Truckflåtens totale aldersfordeling vises også ved ett enkelt klikk.

Enkel fremstilling av din truckpark.
Full oversikt over aldersfordeling.

Økt sikkerhet og lavere driftskostnader med I_Site

Enkelt forklart er I_Site et oversiktsverktøy for flåteadministrasjon. For store kunder, med et stort antall trucker er verktøyet intet mindre enn en gavepakke. Det brukervennlige grensesnittet gir i form av oversiktssiden en nøyaktig sanntidsoversikt, der den ansvarlige for flåten raskt kan finne detaljer om blant annet kjøretøystatus, støt og generell produktivitet i truckflåten.

«Hvem, hva og når»

– I_Site skaffer den ansvarlige for flåten full oversikt. Hvor mange trucker finnes per lokasjon? Hva er kostnadene? etc. Uansett om en logistikksjef har 10 eller 100 trucker trengs det kontroll og oversikt, sier El-Kelish, prosjektleder for I_Site.

Ved å montere hardware (TWIS) på hver enkelt truck sendes informasjon via 3G til I_Site, som er selve Software-løsningen. Forhåndsdefinerte parametere gir oversikt over utnyttelse av hver enkelt truck, og gir i tillegg en tydelig oversikt over driftskostnad, ulykker og batteribruk.

Hvilke trucker utsettes mest for støt? Har noen av førerne behov for ekstra opplæring? Hvilken truck må kontrolleres og eventuelt repareres? Toyota I_Site gir deg full oversikt over «hvem, hva og når» når det kommer til støt.

Mobilvarsel ved støt

– Om en truckfører er uheldig og kjører inn i en reol eller annet inventar, eller for eksempel må kjøre over ujevnheter i gulvet på daglig basis, vil dette skade trucken på sikt. Ved kraftige støt får den ansvarlige for flåten varsling på mobil, og kan forhåndsdefinere trucken til å kun gå i krypfart. I en slik situasjon kan arbeidsleder velge å «låse» opp trucken med et tastetrykk på mobilen. Det er også mulig å skrive inn en kommentar i I_Site om årsak og hendelsesforløp, noe som arkiveres elektronisk, forklarer El-Kelish.

Resultatet? Økt sikkerhet og lavere driftskostnader.

I_Site gjør det enkelt å skreddersy truckparken. Verktøyet gir svar på om du har riktig truckpark, og minst like viktig, om du utnytter truckparken riktig.

Indikatorene skreddersys etter behov og ønske, samtidig som alt av bakgrunnsdata aldri er mer enn et klikk unna.

Prosjektsjef Karim El Kelish og controller Marit Rønning.
Få detaljert kostnadsoversikt ned på maskinnivå.

Riktig fører til riktig truck

«Smart Adgang» er en tilleggsfunksjon i I_Site. En kortleser montert på trucken sikrer at kun godkjente førere får adgang, ved å bruke sitt personlige ID-kort til å starte trucken.

Administrativ styring gjøres gjennom I_Sites nettportal, og kan oppdateres kontinuerlig. Dette hindrer uautorisert bruk, og hever sikkerheten på arbeidsplassen.

Toyotas «Smart Adgang» kan installeres i alle typer og merker gaffeltrucker.

Ansvarlig for truckflåten bestemmer hvilke førere som kan bruke hvilke trucker – dette er fjernstyrt føreradgang.
Smart Adgang-leseren er kompatibel med de fleste adgangskort, en trenger derfor ikke et ekstra ID-kort.

Digital kontroll

I stedet for å bruke penn og papir kan den daglige kontrollen nå gjøres digitalt gjennom I_Sites tilleggsfunksjon «Kontroll før bruk». Forhåndsdefinerte kontrollspørsmål, for eksempel om bremsene virker som de skal, om gaflene har skader etc., besvares enkelt gjennom verktøyet. Om det oppdages kritiske feil i gjennomgangen, vil trucken automatisk deaktiveres, eller en alarm aktiveres.

Toyotas I_Site er en svært god løsning med tanke på å undersøke og realisere forbedringer på viktige områder, som samlede kostnader, produktivitet, helse, sikkerhet og miljø. Uavhengig av hvem dere er, hvor dere er eller når du vil ha svarene: I_Site hjelper deg med å skreddersy truckparken – og arbeidshverdagen.

Opprett og styr din egen kontrolliste i samsvar med bedriftens sikkerhetsregler.
Øk sikkerheten på arbeidsplassen, og beskytt truckflåten bedre.

50 000 trucker trenger førere i sommer

- du rekker fortsatt å ta truckførerkurs.

Toyota Material Handling holder truckførerkurs over hele landet tilpasset alle typer behov og forhåndskunnskaper. Våre erfarne instruktører sørger for at du får den kompetansen du trenger for å kunne gå rett i jobb. Les mer om våre kurs og meld deg på her.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu