
Ny Tonero HST med økt kapasitet
Nå får du Tonero HST med kapasitet fra 1,5 til 3,5 tonn, tilgjengelig med både standardkabin og De Luxe-kabin. Som standard leveres den med TOYOTA Material Handlings eget sikkerhetssystem – SAS (System of Active Stability).
Tekst: Mats Nordgård – Kilde: Logistikk og Ledelse
Hirooki Fujiwara, styreformann i TOYOTA Material Handling Europe og Senior Managing Officer i moderselskapet TOYOTA Industries Corporation (TICO), har ett klart mål: Å bli størst i Europa.
Stor etterspørsel etter ny modell
TICO har lenge vært verdens største produsent av trucker, og produserte i 2013 intet mindre enn 190 000 stk. Markedsledende i både Asia og USA, men fortsatt bak Linde og Jungheinrich i Europa. En forutsetning for å kunne bli størst også i Europa, er at TOYOTA Material Handling kan tilby alle trucktypene som markedet etterspør. Hittil har Toyota hatt stor suksess med sin forbrenningsmotortruck Tonero, med konvensjonell hydrodynamisk (converter) drivlinje. Etter press fra både eksisterende og potensielle kunder er en tilsvarende modell produsert, men nå med hydrostatisk drift.
Diesel og propan
Tonero HST (Hydrostatic transmission) ble i starten tilbudt med løftekapasitet på 2 og 2,5 tonn. Nå kan den leveres i hele spennet fra 1,5 til 3,5 tonn kapasitet, både med diesel og propanmotor. Produksjonen for de to minste modellene starter i februar i år, og TOYOTA Material Handling har dermed modellene 8 FDF/FGF 15-18-20-25-30-35 med hydrostatisk drift.
Tonero HST er den eneste hydrostattrucken på markedet som er utstyrt med en motor som er 100 prosent utviklet for industriell bruk. Den har den samme industrimotoren på 36 kW som benyttes i convertertruckene. På tampen av 2012 ble denne modernisert og nedtunet med 1 kW for å imøtekomme det nye Steg IIIB-kravet for motorer mellom 37 og 56 kW, innført 1. januar 2013. Tonero HST er i utgangspunktet en ordinær Tonero, men med en helt annen drivlinje, samt muligheten til å velge blant flere pedalløsninger.


– Toyota eneste tilbyder
– Det betyr for eksempel at den blir tilgjengelig både med vår mestselgende standardkabin og med De Luxe-kabinen. Innvendig finner du igjen det behagelige armlenet, i kombinasjon med minispaker eller multifunksjonsspaker. Også HST-versjonen byr på integrert vektindikator hvor du bare trykker på knappen for å veie lasten. Negativ parkeringsbrems er også en opsjon på denne modellen, sier produktsjef Kjell Einar Totsås i TOYOTA Material Handling Norway AS.
Også på denne modellen vil brukerne kunne velge mellom tre forhåndsinnstilte ytelsesnivåer.
– Så vidt meg bekjent er Toyota de eneste som lar brukerne gjøre dette, selv på en hydrostatdrevet truck. På andre merker må dette gjøres av teknikere. Toyota er fortsatt alene om å tilby sikkerhetssystemet SAS (System of Active Stability).


Norges mest solgte
TOYOTA Material Handling anser den konvensjonelle Tonero-trucken som sitt hovedprodukt. Normalt leverer de rundt 250 stk, fra 1,5 til 3,5 tonn, med hovedvekt på 2,5 til 3,5. Dette gjør Tonero til den mest solgte motvektstrucken i Norge.
– Den har konkurrert godt mot hydrostattrucker i en rekke sammenhenger, men samtidig er det helt klart at vi setter pris på å få den nye modellen. Begge fremtidsformene har sine klare fordeler: Hydrostat ved intensiv bruk med mye start og stopp, og converter ved lengre kjørestrekninger, sier Totsås.