På Truck

Et magasin fra Toyota Material Handling Norway

Nr. 1 2015, Årgang 29

BT Levio P-serien
Den mest kompakte i sin klasse

For 50 år siden ble denne trucktypen utviklet av BT. I dag fremstår BT Levio P-serien som den mest kompakte i sin klasse og med høyere topphastighet.

Tekst: Mats Nordgård – Kilde: Logistikk og Ledelse

I løpet av høsten 2014 lanserte TOYOTA Material Handling flere nyheter, blant annet den nye hydrostatmodellen Tonero HST, en ny generasjon av Tonero forbrenningsmotortrucker med løftekapasitet opp til 3,5 tonn og utvidelsen av 80-voltsprogrammet av Traigo med tre modeller på 4-5 tonns kapasitet. Nå er også den nye BT Levio P-serien blitt lansert. De første palletruckene med plattform ble lansert av BT allerede på 1960-tallet og er siden den gang blitt adoptert av samtlige truckprodusenter. Men P-serien forblir uansett den mest kompakte i sin klasse, samtidig med at den har en høyere topphastighet enn noen annen konkurrent.

Den nye serien består av tre modeller på henholdsvis 2, 2,2 og 2,5 tonn kapasitet, i motsetning til den forrige som bare hadde 2 og 2,4 tonn. De kan leveres både med og uten oppfellbare grinder på sidene, faste integrerte sidestøtter eller med fast ryggstøtte. Valg av maksimal kjørehastighet har også blitt bredere; 6, 8, 10 eller 13 km/t.

Behagelig håndtering

Betjeningen av den nye P-serien er identisk med den forrige generasjonen. Den er i utgangspunktet svært enkel og logisk, men spesielt den nye muligheten for å kunne heve og senke hele styrerøret slik at det tilpasses høyden på truckføreren, er gunstig.

—Det spesielle komposittmaterialet i styrehendelen gjør det behagelig å håndtere trucken under alle temperaturer, også uten hansker. Og programmeringen av ytelse i form av fart, akselerasjon og autobrems gjøres enkelt via PIN-kode-tastaturet, som er standard på alle BTs trucker med styrearm, forklarer produktsjef Kjell Einar Totsås i TOYOTA Material Handling Norway AS.

P-serien er også tilgjengelig i en forsterket versjon, som blant annet er utstyrt med doble støttehjul. Palletrucker får ofte juling, i tillegg til kjøring med tung last over ramper, brukes de også ofte til å dytte den siste pallen på plass i lastebæreren.

Konvensjonelle eller Li-Ion batterier

BT Levio P-serien har et bedre utvalg av batterier som bidrar til økte muligheter for skreddersøm. Det kan velges mellom konvensjonelle batterier fra 225 til 600 Ah eller litium-ion batterier (Li-Ion).

—Dette valget har man nå også på flere BT-modeller av lede- og plukketrucker, sier Totsås.

—Ser man isolert på innkjøpskostnaden kan Li-Ion være opp til ti ganger dyrere enn et konvensjonelt batteri, men vil likevel være en lønnsom investering på trucker som går i 2-3 skift og som krever batteribytte. For mens et bly/syre-batteri har en levetid på omlag 1500 ladesykluser, har målet med å utvikle Li-Ion vært at det minst skal tåle 5000 sykluser, og selv det kan dobles ved riktige laderutiner.

Det må imidlertid legges til rette for enkel ladertilgjengelighet som eksempelvis kan tilføre batteriet 100 Ah bare i løpet av en kort kaffepause.

—Men da må ladingen kunne skje i nærheten av pauserommet og ikke i det konvensjonelle laderommet som kanskje ligger i den andre enden av bygget. Tidligere i vår hadde vi en truck på hovedkontoret i Trondheim med Li-Ion. Etter å ha kjørt den så tom at løftefunksjonen kuttet, var den fulladet på under én time. Men nøkkelen til god utnyttelse og levetid på batteriet er hyppige ladinger gjennom hele maskinens bruksdøgn, forteller produktsjefen.

Fra venstre: Hans Kristian Rønning og Jonny Tjøstheim

Region Oslo i endring

Med omrokkeringer og nye stillinger tar region Oslo nye steg inn i framtida.

Tekst: Anna Lian, HvabeHager AS

I fjor overtok Hans Kristian Rønning jobben som regionsjef i Oslo etter Jonny Tjøstheim som går over i en nyopprettet stilling som Logistics Solution manager.

Erfaring fra både salg og service

Rønning startet karrieren som tekniker, men har vært distriktssjef på salg siden 2009. Han tror bakgrunnen hans er en fordel i den nye jobben.

—Jeg vil prøve å hente det gode fra erfaringene med både salg og service, i tillegg til at jeg tar med meg det solide grunnlaget og erfaringene fra jobben som har blitt gjort tidligere. Heldigvis har jeg fått full tillit av Jonny, som også har delt stillingen med meg i en overgangsperiode, sier Rønning som også har fått med seg to nye distriktssjefer på laget.

Arne Åkvik
Morten Lundseie

Arne Åkvik kommer fra stillingen som selger ved Toyota bil i Asker og Bærum og blir nå distriktssjef i Toyota Material Handling for samme område. I tillegg er Morten Lundseie ansatt som distriktssjef i Oslo. Han kommer fra stillingen som selger i Still Lagerteknikk der han har vært siden 1990.

Effektiv organisasjon

Rønning innrømmer at det har vært en ganske stor overgang å skifte jobb, men først og fremst har det vært en positiv utfordring. Han er tydelig på at fokuset fortsatt vil være på å sørge for at organisasjonen jobber så effektivt som mulig.

—Det er mye å sette seg inn i med mer personal- og budsjettansvar. Vi har om lag 50 ansatte, de aller fleste av disse er teknikere, og vi dekker Oslo og Akershus, et område som har omtrent 30 % av det totale truckmarkedet i Norge, forteller han.

De fleste truckaktørene i Norge har virksomhet i dette området, og det er sterk konkurranse om markedet. Rønning mener Toyotas styrke ligger i tilgjengeligheten på service.

—Vi er Norges største truckforhandler. Det betyr at vi har kort responstid og en stor gruppe teknikere som kan ta hasteoppdrag. I tillegg ser vi hvor viktig det er å følge opp eksisterende kunder, vi er dyktige på ettermarkedet, forteller han.

Fremtidens lagerhold

Tidligere regionsjef i Oslo, Jonny Tjøstheim, har fått ansvaret for et helt nytt forretningsområde. Automatisering og kostnadseffektive løsninger er stikkord som stadig blir viktigere for kundene.

Tekst: Anna Lian, HvabeHager AS

Tjøstheim har vært regionsjef i Oslo siden 2007 og jobbet i Toyota (den gang BT) siden 1979. Nå var han klar for å gjøre noe nytt, startet i fjor i den nyopprettede stillingen som Logistics Solution Manager i organisasjonen.

Kostnadseffektivt med førerløse trucker

—Jeg fikk tilbudet basert på min erfaring i bransjen med vekt på materialhåndtering. Jeg har 35 års erfaring innen denne bransjen og prøvd det meste og så på dette som et spennende område i tiden vi er i med økt fokus på kostnadseffektive løsninger, forteller Tjøstheim, og legger til:

—Dette er et nytt forretningsområde for oss. Det dreier seg om et segment innenfor automatisering for små og mellomstore lager og som også kan komplettere produksjon og automatlagersystemer kombinert med bruk av AGV – altså førerløse trucker, sier Tjøstheim.

Internasjonalt satsningsområde

Dette er også et viktig område for Toyota Material Handling Europa (TMHE), som allerede har kommet langt innenfor denne teknologien. Tjøstheim blir ansvarlig for Norges satsing på dette fagområdet, men selv om han nå formelt hører til under hovedkontoret i Trondheim, vil han ha kontoradresse i Oslo.

—Det vil også bli et utbredt samarbeid med alle våre regioner, samtidig er jeg opptatt av å opprettholde kontinuitet mot våre eksisterende kunder. I dette ligger det naturligvis et ønske om fortsatt god kontakt med eksisterende kunder i østlandsområdet, forteller han.

Mange spennende prosjekter på gang

Tjøstheim synes der er spennene å være med på denne utviklingen med førerløse systemløsninger kombinert med Toytas brede produktutvalg og muligheter innenfor materialhåndtering.

—Vi er fortsatt i en oppstartsfase, selv om vi allerede har kunder i dag som benytter våre Autopilot/AGV-løsninger i full drift.

På kort tid har Tjøstheim fått mange spennende prosjekter som ligger på oppfølging, og kan bekrefte at dette produktet er noe man ikke kommer utenom når man snakker om kostnadseffektive løsninger.

—Dette blir spennende å være med på, og sammen med alle regionene ønsker vi å kunne være godt forberedt på å tilby dette produktet i det norske markedet, sier han.

På sikt vil det også bli aktuelt å etablere andre produkter og løsninger som vil være naturlig under Logistic Solution TMHNO.

Fra venstre: Øystein Bjørnsen, Sigbjørn Øvrebø og Geir Rune Espeland

Gjør truckholdet enkelt for Baker Hughes

Da det globale oljeserviceselskapet Baker Hughes skulle velge én totalleverandør på truck i Norge falt valget på Toyota Material Handling.

Tekst: Anna Lian, HvabeHager AS

—Vi valgte Toyota fordi de er en av de største leverandørene på markedet og fordi vi hadde god erfaringer med dem fra før. De kom også best ut av evalueringen vår der vi så på pris, service og andre kriterier, forteller inventory manager i Baker Hughes Norge, Øystein Bjørnsen.

Enklere å administrere

Avtalen ble signert etter at Baker Hughes bestemte seg for å velge én totalleverandør av trucktjenester for å forenkle administrasjonen og spare kostander. Så langt er de godt fornøyde med valget.

Vi er fortsatt i en overgangsfase, men har bare gode erfaringer til nå. Vi har valgt å leie det aller meste av truckparken framfor å eie, og dermed slipper vi store investeringskostnader pluss at det ligger servicepakker inkludert i leasingavtalen. Det gjør det enklere for oss å administrere truckparken, sier Bjørnsen.

Profesjonell partner

Regionsjef i Toyota Material Handling region Stavanger, Sigbjørn Øvrebø setter også stor pris på samarbeidet med Baker Hughes.

—De er en stor og viktig kunde for oss, den største i vår region på motvekstruck. I tillegg er de en meget profesjonell og interessant partner å jobbe med, sier Øvrebø.

Reduserer kostnadene

Han forteller at stadig flere kunder går over til å leie en større del av truckparken fordi det ofte både er enklere og rimeligere.

—Da tar vi oss av alt av vedlikehold og passer på at truckene til enhver tid er i forskriftsmessig stand. Baker Hughes får én partner å forholde seg til og vi sørger for at de kan ha kontinuerlig drift uten kostbare driftsstanser, sier Øvrebø.

Baker Hughes er i en omstillingsprosess. Øvrebø forteller at de jobber tett sammen for å forenkle administrasjonen ytterligere og dermed redusere kostandene hos begge parter.

—Vår oppgave er å optimalisere og effektivisere truckparken og kostnadene forbundet med truck. Vi har også signert en avtale for korttidsleie av truck som skal sikre hjelp ved kritiske situasjoner. Vi er opptatt av at truckholdet skal være problemfritt, sier han.

Truckføreropplæring

I tillegg vant Toyota Material Handling også anbudet på truckføreropplæring hos Baker Hughes.

—De har mange ansatte som trenger opplæring. Det gjelder både ulike truckkurs og traverskran-kurs og stroppe-kurs, forteller Øvrebø.

Både Baker Hughes og Toyota Material Handling ser på muligheten for å utvide avtalen ytterligere.

Stor effekt av nye trucker

I 2013 investerte Felleskjøpet Agri på Verdal i fire nye trucker. Dette har gitt resultater.

Tekst: Mats Nordgård

Felleskjøpet valgte å investere i to Toyota 5-tonns dieseltrucker som løfter tre sekker samtidig, og to Toyota 3-tonns dieseltrucker for pallehåndtering. Dette har gitt resultater for brukerne.

—Truckene holder et meget lavt støynivå og vi er veldig fornøyde med de nye hyttene til Toyota. SAS-systemet gjør at truckene er stødige å kjøre og svinger enkelt på ujevnt underlag, sier arbeidsformann Kjell Ottermo på Felleskjøpet .

3-tonns-truckene de fikk levert i fjor var av modellen Toyota Tonero 8FDF30 med Deluxe-hytte. Dette gir oppgradert kjørekomfort, mer romslighet, bedre sikt og ergonomi, i tillegg til et meget lavt støynivå.

Bedre ergonomi for de ansatte

—Førermiljøet er helt topp med meget romslige hytter og god sikt. Brukerne våre er heller ikke lenger plaget med støv inne i hytta. Vi er også veldig fornøyde med setene og manøverorganenes plassering, som er lett tilpasselige for alle brukerne. Det har ført til at ingen av våre ansatte lenger sliter med rygg- og belastningsskader, sier Ottermo.

TOYOTA Material Handling Norway AS og Felleskjøpet Agri har hatt et tett og godt samarbeid siden midten av 1980-tallet, mens forholdet på gjødselterminalen på Verdal startet for alvor i 1999.

Felleskjøpets gjødselterminal på Verdal håndterer årlig 70-80 000 tonn kunstgjødsel, primært i stor sekk, men også noe pallehåndtering med små sekk. I tillegg til dette driver de med konserveringsmidler av gress til landbruket.

KONTAKT OSS

OSLO: 23 34 30 00   FREDRIKSTAD: 69 34 57 33   RUDSHØGDA: 62 35 14 40   DRAMMEN: 32 84 85 50   VESTFOLD-TELEMARK: 35 50 34 70   KRISTIANSAND: 38 14 63 00   STAVANGER: 51 78 88 60   BERGEN: 55 52 52 20   EIDE: 71 29 99 00   TRONDHEIM: 73 82 73 00   BODØ: 75 53 90 50

HOVEDKONTOR TRONDHEIM: 73 82 73 00   salg@no.toyota-industries.eu